петак, 01. јул 2016.

И би буџет (и још понешто)


Пре било каквог писанија, желео бих да нагласим да је ово што ћете прочитати лични став једног од одборника са листе Бели - Само Јако. Дакле, никако није став Љубише Прелетачевића, наше групе, или било кога другог. Ја ово у своје име, а простор узурпирам јер ми се може и Бели ме пустио. Ово не радим да бих се оградио од групе, већ се просто нисам консултовао са њима, те не желим да икога обавезујем својим речима, иако се можда и слажемо у свему.

Буџет


Поред Статута, буџет је најбитнији акт за једну општину. Читав хаос који се данас десио током гласања за буџет је утолико гори. Међутим, пре него што кренемо, ево мало контекста и специфичности око овог буџета.

Општина Младеновац је у привременом финансирању због свега што се десило око смене претходне власти и формирања Привременог органа. Привремено финансирање може трајати највише шест месеци и истиче 30. јуна – у народу познатијег као ДАНАС! Данас је био последњи дан када је било могуће изгласати буџет и спречити ОПШТИ КОЛАПС, гори од свега што је претходна власт радила и чега се садашња са разлогом гнуша, на шта су нас несебично подсећали са скупштинске говорнице сваком приликом.

Дакле, владајућа већина је расправу о буџету оставила за последњи дан. Може да вам се чини да је то мало неодговорно, као што и јесте, али још ништа нисте чули.

Наиме, за такво кашњење постоји разлог. Састављање предлога буџета је озбиљан и огроман посао, а пре тога је било поребно конституисати скупштину и изгласати остале органе. То је урађено 20. јуна ове године, па службе заиста нису имале довољно времена да раније припреме буџет. Међутим, проблем је у томе што се фактички уопште није морало толико чекати са конститутивном седницом.

Разлог кашњења лежи у политичким играма и превирањима унутар владајуће коалиције и у томе што су надлежни интерес општине и грађана подредили личним, страначким, или коалиционим интересима. Другим речима, иако су имали апсолутну већину и скоро два месеца да конституишу скупштину и реше проблем са буџетом без икаквих трзавица, они су, зарад унутрашњих преговора, одлагали прву седницу и довели до тога да се за буџет гласа буквално последњег дана кад је то било могуће, на тај начин доводећи у опасност читаву општину. И даље нисте чули главно.

Дакле, имамо буџет који је састављен за врло кратко време (о резултатима тога даље у тексту) и достављен одборницима два дана пред седницу, иако су обавезни да нам сав материјал доставе седам дана раније (осим ако не образложе такву хитност, што је урађено тако што је председник ГО давање одговора пребацио на скупштинске службе и то тек по захтеву једног од одборника, притом потпуно игноришући питање шта се чекало до сада). Материјал за буџет је покривао 70 куцаних страна и било га је буквално немогуће детаљно прегледати за два дана. Притом, буџет је само једна (истина најобимнија) од осам тачака дневног реда.

Е, САД ОНО ГЛАВНО - ВЛАДАЈУЋА ВЕЋИНА НИЈЕ ОБЕЗБЕДИЛА КВОРУМ ЗА ПОЧЕТАК СЕДНИЦЕ ПОСЛЕДЊЕГ ДАНА КАДА ЈЕ МОГУЋЕ ИЗГЛАСАТИ БУЏЕТ. 


Неки њихови одборници просто нису дошли. Прво су отезали са заказивањем конститутивне седнице, онда предали предлог буџета одборницима два дана пред седницу и на крају нису могли да обезбеде ни то да дође довољно њихових одборника да последња могућа седница уопште почне. Лицемерно је и то што су им и на овој седници пуна уста била стављања странака у други план, а интереса грађана у први, а управо су зарад коалиционих интереса довели у питање такву ствар каква је изгласавање буџета.

Да не грешим душу, вероватно су њихови одборници били оправдано одсутни (нити могу, нити ме интересује да улазим у то), али се тај проблем лако могао решити правовременим заказивањем конститутивне седнице. Од првог дана формирања Привременог органа још 2015. су знали да је последњи дан привременог финансирања 30. 06. 2016. и дозволили су да се расправа о буџету одржи управо тада и да им притом недостаје кворум.

А онда су, витешки, решили да за недостатак кворума окриве нас. Наиме, одборници групе Бели – Само Јако су на нашим интерним састанцима решили да гласају против буџета. Не, нисмо то урадили 'нако да их зезамо, већ смо имали конкретне разлоге.

Прво, и најважније, два дана никако није довољно за онолику количину материјала, а ми смо мало "задрти", па волимо да знамо за шта гласамо. Не знам да ли су се остали одборници бавили читањем свог материјала, али ми богами јесмо. Просто, нисмо желели да дамо подршку нечему што не познајемо.

Друго, и у томе што смо стигли да прегледамо, нашли смо нелогичности и непотпуна објашњења. Оно што сам ја лично поменуо за говорницом су два случаја, од којих се један тиче недостатка средстава за изборе савета месних заједница, иако је крајњи рок за њихово одржавање 20. септембар.

(уз сав труд нисам успео да разумем госпођу која ми је између осталог рекла да не постоји одлука о томе како ће ти избори изгледати, иако одлука постоји још од 2013. и прописује да „изборе за чланове савета месне заједнице спроводе органи који, у складу са законом, спроводе локалне изборе (Општинска изборна комисија и бирачки одбори)“, што значи да то захтева средства која овим предлогом буџета нису издвојена. Иначе, моје лично мишљење је да ова власт планира да промени начин бирања савета МЗ те да то буде далеко јефтиније, што бих потпуно подржао, али чак и ако је тако, то је одлука која није ни предложена, а камоли изгласана, те стога не може бити основа за недостатак ставке у буџету – нисам ја оволико паметан, већ имамо стручне тимове који се баве својим пољима, па имам кога да питам. Још један одговор који сам добио (иначе одговоре сам добио у усменој форми док сам био за говорницом, тако да морам признати да нисам све баш најбоље чуо) је да су та средства резервисана у неким другим тачкама буџета, то јест да ће доћи из тих извора. Остаје нејасно, ако имамо у виду одлуку из 2013. која је и даље на снази, зашто је било тешко убацити те ставке у буџет под одговарајућим именом, а не под неким другим. Знају колико има месних заједница (24), имају одлуку о начину гласања – требало би да је прилично конкретно. У сваком случају, планирам да од понедељка одем до општинских служби да ми упућени људи то објасне, тако да остављам могућност да сам ама баш све погрешно схватио).

док се други проблем тиче цифре од 3 448 442 динара која је резервисана за нешто (макар мени и стручном тиму) потпуно неодређено. Такође сам добио усмени одговор да су то трошкови за изборе (ако сам добро разумео), али то никако не објашњава како су средства утрошена. И то ћемо видети ускоро.

Е, сад опет техничке ствари. Коалиција око СНС-а има већину. Међутим, пред почетак саме седнице нема кворум. Ако бисмо им ми дали кворум, то значи да бисмо фактички омогућили изгласавање буџета, а малопре сам објаснио само део разлога зашто смо били против њега (и остали одборници су имали других примедби, али је текст и овако предугачак). Дакле, без обзира на то што бисмо гласали против буџета, давањем кворума ми бисмо га омогућили.

Е, то се никако није свидело одборницима владајуће већине који су нам у неформалним разговорима у току паузе скретали пажњу на то да је такво понашање неодговорно, јер се не може изгласати буџет, игноришући чињеницу да смо ми против таквог буџета и још више игноришући чињеницу да највећа неодговорност долази управо од њих који су (опет) дозволили да се расправља тек последњег дана без икаквог разлога и нису успели да накупе довољно подршке МЕЂУ СВОЈИМА да почне та последња могућа седница за изгласавање буџета. И онда смо ми неодговорни? Чак ми је један високопозиционирани члан СНС-а рекао да они имају кворум и да опуштено могу да наставе да раде, али су ето 'нако решили да изађу да се убеђују са нама, као и да не би ни почињали да нису сигурни да имају кворум, „заборавивши“ да је данас био последњи дан и да су МОРАЛИ да почну.

Елем, у међувремену је стигао тај један који је фалио (незванично, вратио се човек са мора) и седница је почела, а владајућа већина је мало касније изгласала буџет. Забава да не верујете.


Комисије


Две тачке дневног реда су се тицале избора комисија од којих једна треба да се бави избором директора јавних предузећа, а друга доделом признања. Иако би требало да су те две тачке чиста формалност, испливале су две ствари. Прво, председник општине нам је за говорницом рекао да у материјалима које смо добили јасно стоји које су компетенције предложених чланова да буду у комисији, а да притом то уопште није тачно, јер стоје САМО њихова имена. Толико о томе да се и сви остали бакћу са читањем материјала.

Друго, то је показало невероватну праксу да се за те људе гласа на слепо. Не знамо које су им компетенције и не знамо по којим критеријумима ће бити бирани, али се од нас тражи да гласамо. Иначе, неке од тих људи познајемо лично и нисмо уопште тврдили да су лоши ни они ни остали које не познајемо, већ просто захтевамо да се за свако следеће гласање те врсте то све јасно дефинише и да се ЗНА ЗА ШТА СЕ КОНКРЕТНО ГЛАСА. Са задовољством констатујем да нам је обећано да ће тако бити убудуће.


Чланови Већа


Иако то није била тачка дневног реда, чланови Већа су поново испливали као тема и то из истог разлога као и на претходној седници – 'оће то кад им је нето плата скоро 100 000 наших динара, а не зна се чиме се тачно баве. Наиме, председник је на првој седници прочитао њихова имена и биографије (неке од њих завидне, али неке друге мање – школарци, ако вам треба пример еуфемизма, ово пре цртице је то) и то је то. И на прошлој и на овој седници смо питали чиме ће се бавити који већник, али одговор нисмо добили. Стефан Гајић (Небојша Прилепак) је поставио питање о томе, помињући и неколико конкретних имена, на шта је господин Глишић реаговао тражећи да Гајић не вређа чланове Већа. Иако ја лично не бих ишао у имена док не видим чиме се сваки од чланова Већа бави, ипак морам рећи да никако није увреда питати за шта неки одређени човек прима скоро 100 000 динара јавног новца месечно. Друго, ако није желео да се нагађа и лицитира, председник је требало да саопшти који већник ће се бавити чиме, а онда је сваки од тих већника требало да представи свој план за делање у сопственом пољу. На тај начин би све било јасно. Овако, знамо њихова имена, површне биографије и количину новца коју им дајемо сваког месеца. То је све. Неко би рекао да свакако не би требало да буде проблем да се то сазна што пре, али, погађате, одговор ни данас нисмо добили. Питаћемо опет, није нам тешко.


Да мало и похвалим


Неколицина тачака које су се тицале расписивања конкурса за директоре јавних предузећа су биле потпуно у складу са законом који их јасно дефинише и прошле су без икаквих трзавица. Надамо се да ће и избор тих директора бити једнако разложан и ефикасан и када буду изашли конкурси, пренећемо их да би се што више људи који испуњавају услове јавило, па да се најбољи одабере.

Такође, чини ми се на радост општинских служби, прихваћен је наш предлог да се материјали убудуће достављају у електронској форми оним одбрницима који то желе, а све зарад ефикаснијег рада, али и велике уштеде у новцу, времену и материјалу.


Закључак


Требаће нам искуства у свему овоме. Иако ми се чини да је било и ефикасних и радних делова четворосатне седнице, ипак морам да се осврнем на горак укус страначких и коалиционих превирања која имају огроман утицај на дешавања у Општини и која често искоче у први план, далеко испред ствари које никако не би смеле да зависе од политичких превирања.

Подсетио бих вас и да је све ово до сада било више техничке природе, па се на пример сада гласало за буџет и расписивање конкурса за директоре, а да тек долази време када ће се бирати ти одређени директори и користити средства из буџета. Надам се да ће тај практични део бити далеко бољи и страначки неусловљенији од овог првог, иако се не бих смео кладити да ће бити  тако.

Бранислав Сјеран, одборник грађанског покрета "Само Јако!"